Sparebankforeningens aktiviteter under Arendalsuka 2024

Publisert

Illustrasjonsbilde Arendalsuka.

Velkommen til Sparebankforeningens arrangementer under Arendalsuka 2024! Bildet er fra fjorårets samtale mellom Therese Riiser og Siv Jensen. Foto: Magnus Eidem

Sparebankforeningen arrangerer også i år en rekke arrangementer mandag ettermiddag i lokalene til Sparebanken Sør. Men i år har vi også arrangementer på onsdag, og arrangementer i samarbeid med Finans Norge. Her er årets program.

Mandag 12. august hos Sparebanken Sør:

Kl. 13:30 – 14:15: Reguleringens tidsalder: Skjebnetid for lokalbanker og små distriktsbedrifter?

Vi presenterer en rykende fersk analyse som viser lokale og regionale bankers betydning for kapitaltilgang til næringslivet og arbeidsplasser i distriktene. Deretter blir det debatt med representanter fra NHO, Lokalbank-alliansen, Høyre og Arbeiderpartiet.

14:15 – 14:30: Servering og smalltalk

14:30 – 15:15: Svindel og inkludering – Hvor ligger ansvaret for digital ID?

Trygg og brukervennlig digital ID er sentralt i bekjempelsen av svindel og for digital inkludering. Digitalt svake forbrukere er utsatt på begge områdene og trenger at andre tar ansvar for at de ikke blir lurt eller stående utenfor. På dette møtet får du vite mer om status for arbeidet med offentlig e-ID i Norge, og hvordan BankID jobber med antisvindelmekanismer.

Etterpå blir det paneldebatt med representantet fra Digtaliseringsdirektoratet, BankID BankAxept, Finans Norge, Finanskomiteen, Skatteetaten og Vinmonopolet.

15:15 – 15:30: Servering og smalltalk

15:30 – 16:30: Hva er tre milliarder verdt?

Norske sparebanker og sparebankstiftelser gir årlig over 3 milliarder kroner gjennom 12.000 pengegaver til fritidsaktivitet, kultur og frivillighet. Gavene, som gis uten krav om motytelser, holder hjulene i det frivillige Norge i gang.

Men hva er den samfunnsøkonomiske gevinsten av gavene? Kan man sette en verdi på instrumenter, dagsturhytter, utstyr til frivillige redningskorps eller aktiviteter for barn og eldre?

Menon Economics har på oppdrag fra Sparebankforeningen forsøkt å sette tall på dette. Deres funn blir presentert på dette arrangementet, etterfulgt av en panelsamtale om temaet hvor vi møter representanter fra Stiftelsestilsynet, Kristiansand kommune, Sparebankstiftelsen Sør, Selmer advokatfirma og Familie- og kulturkomiteen.

16:30 – 17:15: TV-aksjonen og sparebankene: Dugnadsånd og lokalt engasjement. Typisk norsk, men også tidløst?

Nina Larsen, leder av TV-aksjonen, og Therese Riiser, administrerende direktør i Sparebankforeningen, møtes til samtale under Arendalsuka. Der snakker de om fellesnevnerne for tv-aksjonen og sparebankene og hvorfor de to er perfekte samarbeidspartnere.

17:15 – 17:30: Servering og smalltalk

17:30 – 18:00: Samtale med Øystein Olsen: Lykkelandets fremtid

Øystein Olsen er tidligere sentralbanksjef og en av Norges mest innflytelsesrike økonomiske tenkere. Han er nå aktuell med boken «Lykkelandet». I samtale med Therese Riiser, administrerende direktør i Sparebankforeningen, vil han dele sine erfaringer fra innsiden av «Jerntriangelet» – Finansdepartementet, Statistisk sentralbyrå, og Norges Bank.

Onsdag 14. august, hos Agder Sparebank (Torvet 8):

10:00 – 10:40: Samtale med Petter Stordalen: Entreprenørskap og kapitalisme som motor for et bærekraftig samfunn

Velkommen til en engasjerende og tankevekkende samtale med Petter Stordalen om hvordan entreprenørskap, kapitalisme og filantropi i kombinasjon bidrar til et bedre og mer bærekraftig samfunn for oss alle.

11:00 – 12:15: Perspektivmeldingen 2024

Vi presenterer og debatterer den rykende ferske Perspektivmeldingen!

Perspektivmeldingen er Finansdepartementets langtidsvarsel for norsk økonomi. I denne stortingsmeldingen beskriver departementet hvilke trender og utfordringer som kommer til å prege norsk økonomi og statsfinanser de neste 40 årene, og hvordan vi bør forberede oss på å møte dem.

Etter presentasjonen blir det panelsamtale.

19:00 – 22:00: Finanskveld med Isaksen & Eriksrud

Finans Norge, Finansforbundet og Sparebankforeningen inviterer til Finanskveld med duoen «Isaksen & Eriksrud». Vi åpner Finanskvelden med Torbjørn Røe Isaksen, samfunnsredaktør i E24 og Aslak Eriksrud, kommentator i TV2 som kommenterer og drodler fritt rundt den politiske situasjonen i Norge, ett år før neste stortingsvalg.

Deretter blir det hyggelig mingling med servering i Sparebanken Sørs lokaler og bakhage for alle som har lyst til å delta.

Alle arrangement kan strømmes for dem som ikke har anledning til å være til stede. Lenker til videooverføringen blir lagt ut her når de er klare.

Se også Finans Norges program under Arendalsuka.